Sabbat

Idag ar det Sabbat. Vilket betyder att alla ar lediga och inga bussar eller tag gar, allt ar stangt. Allt stannar upp i Israel eftersom att Sabbat ar den heliga vilodagen i Judendomen. Sa idag sov jag lange...
Sondagen som ar den heliga vilodagen i Kristendomen respektras inte direkt i Sverige bara for att Sverige ar en "kristen stat". De flesta ar lediga, men bussarna stannar ju inte direkt for det. Men Sverige ar en valdig sekulariserat land sa det ar nog mycket darfor, Sverige ar ju inte direkt kant for att vara starka, stranga religioner.  

At lunch, gick en lang promenad langst hela staketet som ar runt kibbutzen och sag appelplantagen och plastfabriken, asnor, hastar och hons. Sen tittade vi in i ett konst och hantverk museum ocksa pa vagen tillbaka till volontarhuset...

Sa idag kanns det som att det inte finns sa mycket annat an att bara dasa och ta det lugnt som alla andra. 

(Jag vet det ar irriterande att de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet inte finns pa dom har tangentborden, men vi vanjer oss nog :P Far borja skriva mer pa engelska kanske?)

Igar var det en rolig kvall i Barams pub. Kul att kunna prata lite mer med andra volontarer som jag inte haft chansen att prata med tidigare....Det ar verkligen Internationell here och en oppen stamning. Nagon fran varje varldsdel finns har. 

Sa jag att jag gar runt i kjol och shorts hela dagarna? Horde att det snoade i Sverige. Kanns rikigt skont att vara har i varmen i nagra av Sveriges morkare arstider :)

Det sitter en irriterande sydafrikan bredvid mig som pratar valdigt hogt om allt han gor pa sin dator med sin kompis som sitter fem meter ifran. Suck. (okej, man kan irriterar sig pa sa mycket storre problem har i livet sa jag ska INTE SUCKA, bara lite :P)

Jag trivs ratt bra har hittils. Det kanns kul och spannade och jag ser verkligen fram emot att fa resa sa fort jag ar ledig. Jag och Maja planerar att vara har pa kibbutzen exakt i tva manader. Det ar minimum-stay for att kunna fa fickpengar som ar 400 shekel i manaden, alltsa ungefar 800 kronor i manaden. 

Jag undrar om min syn pa det har stallet kommer forandras den sista veckan jag ar har. Det kommer den nog.

Stallen jag vill ha besokt innan jag aker hem:
Jerusalem
Tel Aviv
Akko
Genesarets sjo
Doda havet
Eilat

Far se hur langt tid och pengar racker, men resa ska vi i alla fall och det kommer bli sa spannande.



 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0